Hvordan kan vi hjælpe?

Hjælp Biludlejning Hjælp til biludlejere Håndtering af bøder under udlejning på GoMore

Håndtering af bøder under udlejning på GoMore

Som udlejer på GoMore er det vigtigt at være bekendt med dit ansvar og de procedurer, du skal følge, hvis din lejer får en parkerings- eller fartbøde under eller efter lejeperioden. Korrekt kommunikation og klare instruktioner kan reducere sandsynligheden for at sådanne problemer opstår. Her er, hvad du skal vide for at håndtere sådanne situationer.

Lejerens ansvar for bøder

Lejeren er ansvarlig for alle bøder, der påløber under og eventuelt efter lejeperioden. Det gælder også parkerings- og fartbøder. Som udlejer bør du kommunikere dette ansvar klart til lejeren, før udlejningen starter.

Det er vigtigt at give klare parkeringsoplysninger

For at minimere risikoen for, at din lejer får en parkeringsbøde, er det vigtigt at give detaljerede parkeringsoplysninger:

  • Parkering og regler: Angiv tydeligt, hvor bilen skal parkeres og gør opmærksom på eventuelle krav om tilladelse eller parkeringsrestriktioner. Dette kan omfatte tidsplaner for gaderengøring, zoner med tilladelse og tidsbegrænsede pladser.

  • Detaljerede instruktioner: Giv klare, detaljerede instruktioner om parkeringsregler i området omkring bilens sædvanlige parkeringsplads og alle kendte områder, som lejeren kan tænkes at køre til. Ved at sikre, at lejeren er velinformeret, kan du forhindre misforståelser og uberettigede bøder.

Sådan gør du, hvis du får en bøde

Intern afregning

Du og lejeren er altid velkomne til at afregne bøden internt. Lejeren er dog fortsat ansvarlig for eventuelle gebyrer i forbindelse med bøden, hvis bøden ikke betales inden forfaldsdatoen, forudsat at du har gjort lejeren opmærksom på bøden.

Procedure for håndtering af bøder

  1. Betal bøden:

    • For at undgå yderligere gebyrer eller påmindelser anbefales det, at du som udlejer betaler bøden i første omgang.
  2. Dæk dine omkostninger:

    • Når du har betalt bøden, skal du udfylde formularen for ekstraudgifter. Den findes under din bils profil ved at navigere til 'Administrer bil' > 'Skader og anmeldelser' > 'Rapporter ekstraomkostninger'. Du kan også gå til den ansvarlige lejers lejekontrakt.
    • GoMore vil derefter overføre bødebeløbet til din profil, hvorfra du kan overføre beløbet til din bankkonto.
  3. GoMore håndterer lejeren:

    • Når du har rapporteret og betalt bøden, overtager GoMore Support håndteringen sagen med lejeren for at sikre, at du får refunderet bøden.

Dokumentation og kommunikation

Opbevar dokumentation: Opbevar al dokumentation og alle kvitteringer i forbindelse med betalingen af bøden. Dette omfatter selve bøden, bevis for betaling og al kommunikation med lejeren om bøden.

Alt i alt

At give detaljerede parkeringsoplysninger er et proaktivt skridt, der reducerer risikoen for parkeringsovertrædelser. Ved at håndtere parkerings- og fartbøder hurtigt og i henhold til GoMores retningslinjer beskytter du dig mod unødvendige omkostninger og sikrer samtidig, at ansvaret er klart defineret og overholdt.

Fandt du, hvad du skulle bruge?

Bilen er ikke længere til udlejning.